Unsere Blogregel. Zuerst das Buch lesen, dann einen Lesebericht schreiben. Und wenn möglich den Autor treffen und nachfragen.
AM 7.5. 2014 im Stuttgarter Literaturhaus: > Lesung: Jonathan Lethem, Der Garten der Dissidenten. Helmut Mooshammer hat aus der deutschen Übersetzung von Ulrich Blumenbach gelesen. Ronald Suny hat mit Jonathan Lethem über sein Buch diskutiert. Pamela Rosenberg hat die Veranstaltung moderiert.
Lesebericht: Jonathan Lethem, Der Garten der Dissidenten. Nach der Lesung gestern im Stuttgarter Literaturhaus hatten wir heute die Chance zusammen mit unserem > transportablen TV-Studio Jonathan Lethem zu treffen und nachzufragen:
> www.jonathanlethem.com/ – > Die Bücher von Jonathan Lethem bei Klett-Cotta.
After The Fortress of Solitude, 2003, You Don’t Love Me Yet, 2007 Chronic City (dt. > Chronic City, übers. von John Christoph, Klett-Cotta 2011), 2009, your last book Dissident Gardens was released in September 2013.
Your story presents the history of a family of immigrants which is involved in intellectual protests in New York in the 20th century.
Rose Zimmer is the main protagonist in your novel, she is a convinced communist, there is her daughter Miriam, she has a black lover. There is also son Cicero who is gay. And we should not forget Sergius, the grandson of Rose. Are there any autobiographical elements in Dissident Gardens?
Rose has an affair with a black policeman, she is expelled from the communist party. Doesn’t this shake her convictions? It this the mercilessness of the communist party ?
The relationships between your protagonists contribute to the construction of your novel. Several times you mention the unshakeable convictions of Rose and Miriam. Mother and daughter, a sort of framework in your story, on the one hand, the conflict between them both, on the other hand, their protest against the political world, especially Miriam who enters the hippy scene.
The Title Dissident Gardens describes a certain location in Ost-Berlin but it means in your novel also an atmosphere of criticism and protest restrained by many factors?
In an interview you gave to Salon I read the expression “time-hopping novel”, in fact how do you deal with the time that is a part of the construction of your novel?
These different storylines in your novel mean that the protagonists do not succeed with their protest. Is their protest a utopian dream which does not correspond with their epoch?
Is there any literary theory as a guide-line for your novel? You write the story of a protest culture, I suppose that this is not only a historical story but do you give a political sense to your novel? Would you plead for more activism today?
Cicero is a character, a bit special in your book, he is gay, but it seems that he cannot act as he want to, does he personify the limits of protest?
Occupy Wall Street, is this something which will continue or is it a memory of the protest of the 1960s?
Your passion is describing the relationship of the New-Yorkers to their town. Are you also fascinated by this city?
Why did you begin to write at the end of the 1980s?
Which literary theory is your own? Does literature have any responsibility?
The article about you in Wikipedia reveals that you are an “American novelist, essayist and short story writer”. How would you distinguish between novels and essays?
Erscheint am 19. Juli 2014:
Jonathan Lethem
> Talking Heads – Fear Of Music
Ein Album anstelle meines Kopfes
»Meine Identifikation mit Fear of Musicwar so groß, dass ich wünschte, das Album anstelle meines Kopfes zu tragen …« Jonathan Lethem
Brooklyn im Sommer 1979. Ein fünfzehnjähriger Junge liegt auf seinem Bett und hört Radio, als eine monotone Stimme zwischen den gespielten Songs verkündet: »Die Talking Heads haben ein neues Album, es heißt Fear of Music«. Für den Jungen, es handelt sich um Jonathan Lethem, ein alles entscheidender Moment.
Für Jonathan Lethem ist Fear of Music (das dritte Album der Talking Heads und das erste, das von Brian Eno produziert wurde) ein Meisterwerk – ausgefallen, paranoid, funky, süchtigmachend, rhythmisch, eingängig, schauderhaft und spaßig. Wie ein Besessener analysiert er die Songs, den Gitarrensound, den Rhythmus, die Texte, die äußere Aufmachung, die Ursprünge der Band aus Downtown New York und ihr musikalisches Erbe. Dabei bezieht er sich auf Theorien, Erzählliteratur und Erinnerungen und platziert das Album neben Größen wie Fritz Lang, Edgar Allan Poe, Patti Smith und David Foster Wallace. Er entführt uns in das New York der 1970er Jahre – und immer mit dem Blick darauf, wie sich unser Sinn für Kunst verändert. »Talking Heads – Fear of Music« ist das virtuose Stück eines Schriftstellers, der uns eine seiner größten Leidenschaften nahebringt.
Aus dem Englischen von Johann Christoph Maass (Orig.: Fear Of Music)
1. Aufl. 2014, ca. 160 Seiten, gebunden
ISBN: 978-3-608-50333-3